Van stress naar ontspanning

Stress Verminderen

Geld als oplossing?

Geld als oplossing?

In de hectiek van alledag komen veel mensen er niet toe om ‘bij te tanken’. Er worden soms ook zoveel eisen aan ons gesteld en we vervullen zoveel verschillende rollen dat het moeilijk wordt om jezelf tot rust te bedaren. Als we ten prooi vallen aan onze stressvolle omstandigheden ┬ákomen we thuis met gespannen schouders, hoofdpijn, moeheid en een hoofd vol zorgen zonder vaak precies te weten waar het fout is gegaan of waar het door komt.

Herkenbaar? Onderstaande stappen kunnen je helpen stress het hoofd te bieden en ontspannen je dag door te gaan.

#1 Bewustwording

Als je niet weet waar de stress vandaan komt of wanneer het begint is het moeilijk te ontspannen. De eerste stap is dus vaak bewustwording. Wat voel je op dit moment en wanneer begon dat gevoel? Bij wegmetjestress leren we onze cursisten zich bewust te worden van hun gevoelens en gedachten. Dit doen we eerst middels een periodieke registratieopdracht. Door op vaste tijden je stemming te noteren ga je je namelijk automatisch bewuster bezighouden met je gevoelens. Onze cursisten merken dan ook dat ze na enige tijd de registratieopdracht niet meer nodig hebben, omdat ze direct merken wanneer er een verandering in energieniveau optreedt. Door de link te leggen met een situatie of gedachte kan de oorzaak van de stress geidentificeerd worden en kan er overgegaan worden naar de volgende stap

#2 Ontspannen

Voordat er actie ondernomen wordt is het belangrijk eerst fysiek te ontspannen. Dit kan door een ontspanningsoefening of door tijdelijk een ontspannende activiteit te doen. Dit hoeft niet lang te duren om toch al veel effect te hebben. Belangrijk is dat de aandacht tijdelijk naar iets anders verschuift en dat er met vertrouwen op de situatie gereageerd kan worden.

#3 Actie

Als de oorzaak van de stress eenmaal duidelijk is, is het tijd voor actie. Wat voor actie dat is hangt af van de persoon en de situatie.┬áSoms betekent dat nee zeggen, iemand confronteren, je excuses aanbieden of je ergens bewust bij neerleggen… Hoe mensen reageren op stressvolle situaties noemen wetenschappers ‘copinggedrag’ of ‘copingstijl’. Sommige copingstijlen zijn nuttiger dan andere. Zo kiezen veel mensen er bijvoorbeeld voor om hun problemen te vermijden. Je bent dan wel even van je zorgen af, maar die kunnen later als een boomerang weer terugkomen. Door mensen te trainen in effectieve en minder effectieve vormen van coping leren we ze zelf de touwtjes in handen te nemen en bewust oorzaken van stress aan te pakken.

Ik hoop dat dit jullie op weg helpt!

Jullie effevtieve coping-coach…

 

Lennart